مقالات شاهین دهباشی

منظور از کسب و کار های اینترنتی و تجارت الکترونیک چیست؟

منظور از کسب و کار های اینترنتی و تجارت الکترونیک چیست؟

با پیشرفت جوامع و بوجود آمدن پدیده ای به نام اینترنت، تحول بزرگی در عرصه تجارت رخ داد.
بطوریکه اغلب کسب و کار های سنتی که با روش مبادله حضوری و صرفا تبادل اجناس و کالاهای فیزیکی در قبال پول بود، گوشه نشین و یا کم رونق شدند، اما دقیقا در طرف دیگر این رویداد، که اتفاق بزرگی در تکنولوژی بشر بود، حجم بالایی از معاملات مجازی شدند و به عبارتی، نه تنها دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد و سرمایه ها نبود، بلکه نوع دیگری از کالا ها، تحت عنوان کالا های الکترونیک و یا مجازی بوجود آمدند که شامل: بانک های اطلاعاتی، صدا ها(موزیک و …) کتاب های الکترونیک، خدمات رایانه ای و بسیاری دیگر از کالا ها و خدمات اینچنینی می شدند.

همزمان با این رویداد بزرگ در زمینه تکنولوژی، بسیاری از صاحبان کسب و کار، خود را با این تحول سازگار کردند و نتایج بزرگی در بهبود کسب و کار خود گرفتند و این مهم، دلیلی نداشت جز ارتباطات نامحدود.
و البته بسیاری نیز همچنان به شیوه سنتی، تجارت خود را هدایت می کنند که طبیعتا به مرور فرایندی سخت و سخت تر خواهند داشت.

کسب-و-کارهای-اینترنتی

مطالعات جامعه شناسی نشان داده که اغلب جوامع تمایل به استفاده از راه حل های ساده تر و لذت بخش تر دارند و تنها بخش معدودی ترجیح می دهند تا از فرآیند های قدیمی و به اصطلاح عادت های قدیمی خود پیروی کنند.
البته باید مد نظر قرار دهیم که این تمایلات هم در اثر پیشرفت تکنولوژی و گسترش آگاهی عمومی افراد بوجود آمده است.

اگر بخواهیم بطور عمیق تر ارتباط دو رویداد اینترنت و کسب و کار را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که در حال حاضر بیشترین استفاده از اینترنت برای رونق و معرفی کسب و کار های گوناگون در سراسر دنیا می باشد.

اما برای اینکه بتوانیم روش صحیح این نوع از کسب و کار را متوجه شویم، نیاز به بررسی چند پیش زمینه مهم داریم.

  • ویژگی اصلی و اول یک کسب و کار موفق (کیفیت محصولات یا خدمات ) و به عبارتی کارایی کسب و کار شماست.
  • ویژگی دوم و کلیدی یک کسب و کار موفق (معرفی و تبلیغات سازمان شما) می باشد، که بسته به نوع و حجم تجارت شماست.
  • ویژگی سوم یا عامل ارتقاء یک کسب و کار موفق (توجه شما به مشتریان و مشترکین راضی و ناراضی و بررسی عوامل رضایت و عدم رضایت آنهاست).
اگر بخواهیم ساده و بدون استفاده از واژه های سنگین علم تجارت، 3 مورد بالا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، باید بگوییم:

هرگز کیفیت کاری خود را فدای سود بیشتر نکنید، چرا که پس از مدتی، سود کمتر را نیز نخواهید داشت و شکست حتمی خواهد بود.

تبلیغات تنها عاملیست که باعث تسریع روند سعودی تجارت شما خواهد بود و به عبارتی کیفیت خدمات یا کالای شما، در نتیجه تبلیغات، موفقیت شما را حتمی خواهد کرد. پس نگران هزینه های تبلیغاتی نباشید و در معرفی خود سنگ تمام بگذارید.

تجزیه و تحلیل از اصلی ترین روش های مقابله با رقباست و برای اینکه بتوانید جایگاه خود را حفظ کنید، پیش از تحلیل رقبا، خود و کسب و کارتان را موشکافی کنید.

در ابتدای کار،برای شروع یک یک تجارت الکترونیک، یا بطور تخصصی تر یک تجارت اینترنتی، شما به یک بستر در فضای اینترنت نیاز دارید، بستر های اینترنتی شامل تمامی شبکه های اجتماعی و وبسایت ها می باشند، که زمینه ساز نشر اطلاعات تجاری شما هستند.

در دنیای امروز، تجارت های کلان، در حوزه اینترنت، بیش تر حول محور اطلاعات می باشد. بصورتی که، شرکت هایی همچون گوگل، اینستاگرام، فیس بوک و بیشمار از کمپانی های دیگر در این دسته قرار گرفته اند.
البته دسته بندی هایی نظیر تجارت کالا و تجارت خدمات نیز وجود دارد که توانسته اند جایگاه خود را حفظ کنند و در این دسته می توانیم از کمپانی هایی مانند: ادوبی، آمازون، ایبی و نمونه ایرانی این دسته با نام اتوماسیون دیجی کالا یاد کنیم.

همانطور که گفتیم بستر ها اولین پیش نیاز شروع یک تجارت الکترونیک می باشند که ما بتوانیم نقشه تجاری یا همان (Business Plan) خود را در آن پیاده سازی کنیم.

پس از انتخاب بستر مناسب با حجم و نوع کسب و کار خود، که نیاز به تفکر در مورد مسائلی همچون بازار های هدف و متد های شروع بازاریابی ما دارد، نوبت به پیاده سازی اطلاعات می باشد که باز هم بسته به نوع تجارت ما متفاوت خواهد بود، اما اغلب، با راه اندازی وبسایت ها شروع می شوند.

وبسایت ها مجموعه صفحاتی هستند که امکان ایجاد ارتباط بین مشتریان و خدمات دهندگان را تا حد زیادی تسهیل می کنند. همچنین بوسیله وبسایت ها می توانیم، اطلاعات مفید و کاربردی تجارت خود را به مشتریان انتقال دهیم و البته این یکی از مهم ترین دلایل استفاده از وبسایت هاست.

پس از تبدیل اطلاعات تجاریمان به محتوا و قرار دادن آن در بستر مورد نظر، نوبت به یکی از مهم ترین قسمت های اصلی تجارت می رسد و آن “تبلیغات” است.
امروزه و در دنیای اینترنت، تبلیغات صرفا به معنی پرداخت هزینه به بنیاد های تبلیغاتی برای معرفی کسب و کار ما به دیگران نیست، و می تواند هزینه ای در راه رسیدن به نتایج جستجو ابتدایی توسط کاربران باشد و به عبارتی SEO باشد.

روش های پیشرفته ای که موتور های جستجو مانند گوگل در این اعتبار سنجی استفاده می کنند، به ما کمک خواهد کرد، تا در این زمینه، بصورت بهینه و با پشتوانه ای تضمین شده هزینه کنیم. همچنین درک بهتر این روش ها، ما را با شناختی عمیق تر راجع به تجارت الکترونیک آشنا خواهد ساخت.

برای کسب اطلاعات در مورد الگوریتم های موتور های جستجو، مقاله الگوریتم گوگل پنگوئن را مطالعه بفرمایید.

امیدوارم از مقاله بالا که مختصر توضیحاتی در مورد تجارت اینترنتی داشت، استفاده کرده باشید.
با تشکر از وقتی که در اختیار من گذاشتید. “شاهین دهباشی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.